ماموریت برند

ماموریت برند

ماموریت برند

درباره مفهوم ماموریت برند، مطالب زیادی در کتاب‌های بازاریابی و مقالات تجاری نوشته شده است. اما اکثر این مطالب بیشتر شبیه یک مقاله علمی است تا یک دستورالعمل قابل اجرا.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا هر شرکت یا سازمانی به عنوان یک برند، به تدوین ماموریت نیاز دارد؟ چه چیزی را باید به عنوان “ماموریت

قبل از هرچیز باید تفاوت مأموریت با چشم‌انداز را در نظر بگیریم. چشم‌‌انداز پاسخ به سؤال چرایی است و ماموریت پاسخ به سؤال چیستی است.

اینکه چرا (به چه دلیل) برند و سازمان شما وجود دارد چشم‌انداز و اینکه چه کار یا کارهایی برای رسیدن به این چشم‌انداز انجام می‌دهید ماموریت برند شما را آشکار خواهد کرد.

میتوان گفت، چشم‌انداز به درون سازمان شما انرژی می‌دهد درحالیکه ماموریت ها مخاطبان شما را در برمیگیرد.

بخشی از چشم‌انداز برند، هدف برند است که یک آرمان والا دارد . بسیاری از شرکت‌ها و برند‌های موفق جهان، آرمان‌هایی اجتماعی، سیاسی و زیست‌محیطی ارزشمندی را دنبال می‌کنند.

پس در واقع چشم‌انداز آرمان برند است و آن چیزی که می‌خواهد در آینده باشد و مأموریت کاری که اکنون در حال انجام آن است یا می‌خواهد انجام دهد.

چشم انداز برند نتایج خدمات کسب و کار برای بازارهای محلی یا جهانی را مشخص می سازد. چشم انداز برند شامل بیان برنامه های اصلی برای کسب و کار در بلندمدت و برنامه های اصلی کسب و کار است بنابراین تفاوت در ماموریت برند به طور کلی کسب و کار را تعریف کرده و در چشم انداز برند به بررسی مسئله افق های پیش روی و بازار هدف پرداخته می‌شود.

نکته مهم اینکه ماموریت، در مقایسه با چشم‌انداز، باید مشخص‌تر باشد. با وجود این تفاوت‌ها چشم‌انداز و مأموریت باید یکدیگر را پشتیبانی کنند.

 

برندهای معروف

 

ماموریت برند چه میگوید؟

از نظر حرفه ای، ماموریت برند شامل معرفی کامل کسب و کار، حوزه فعالیت و همچنین اهداف اساسی است.

ماموریت نشان می‌دهند که برند در چه صنعتی فعالیت می‌کند و با چه رقبایی روبرو است. ماموریت برند نشان میدهد که به طور مثال شما یک شرکت معماری هستید یا یک سازمان تجاری.

ماموریتها در نهایت به اهداف استراتژیک منتهی خواهند شد که مدیران و رهبران آنها را تدوین میکنند. اهدافی که سازمان برای دستیابی به آنها تلاش خواهد کرد و رهبران برای تحقق آنها برنامه‌ریزی خواهند کرد.

در مدیریت کلاسیک، ماموریت یعنی پاسخ به این سوالات که چرا سازمان ایجاد شده است؟ و جواب به طور یقین این است که برای کسب سود!

اما بیایید این سؤال را از زاویه دیگری بررسی کنیم: چه مشکلی در دنیای اطراف شما وجود دارد و چگونه برند و یا سازمان شما قصد دارد این مسئله را برطرف کند؟ حال مفهوم دیگری از ماموریت برند در ذهن شکل می‌گیرد که صرفا دیگر کسب سود نیست. در اینجا باید به منافعی فکر کنید که محصولات شما برای مشتریان به ارمغان می‌آورند.

تدوین این ماموریت به سازمان شما کمک می‌کند تا پس از آنکه دانستید «چرا» کارهای کنونی را انجام می‌دهید، به این برسید که «چگونه» آنها را انجام دهید.

ماموریت برند، ارزش‌آفرینی‌های خاص و ویژه ای از طریق مجموعه محصولات تولیدی تحت نام برندتان برای مشتریان به ارمغان می‌آورد.

 

استراتژی برند

 

فرمول ماموریت برند چیست؟

برای به دست آوردن فرمول ماموریت برند خود به این سوالات پاسخ دهید:

(برند ما) (چه چیزی؟) ارائه می‌دهد برای (چه کسی؟) که به‌دنبال (چرا؟) و محصولات ما را به این دلیل (چگونه؟) ترجیح می‌دهد.

آیا هر برندی به یک ماموریت نیاز دارد؟

این انتخاب شما است و همه اینها به مقیاس، اهداف و آرزوهای شما بستگی دارد. برای یک شغل معمولی مانند ساندویچ فروشی کوچک، این ماموریت بعید است اما اگر یک کارآفرین هستید و در تلاش برای ایجاد یک تجارت دیجیتال موفق و منظم، حتما باید به فکر توسعه یک بستر تجاری باشید.

 

سخن آخر

در نظر داشته باشید در هر مرحله چه چشم‌انداز، چه ماموریت ها و چه ارزش‌های برند، امکان اصلاح وجود دارد. ممکن است به هردلیلی پس از مدتی در آنها تجدیدنظر کنید یا به خاطر تغییراتی در بازار بخواهید آنها را به روزرسانی کنید. هرچند قبل از تدوین استراتژی برای برندتان باید نگاهی بلند مدت داشته باشید.

 

اگر این پست مفید بود، آن را به اشتراک بگذارید
لینک کوتاه:
http://goman.ir/?p=3022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *