استراتژی برند

استراتژی برند

یکی از مهمترین اقداماتی که یک کسب و کار برای معرفی خود انجام میدهد، برندینگ است. برندینگ در واقع با به کار گیری روش های خاصی از بازاریابی محصولات و یا خدمات کسب و کار را از سایر رقبا متمایز میکند. این روش های خاص در واقع همان استراتژی برند است که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد تا بتواند نام خود را در ذهن مخاطب ثبت کند.

هیچ کسب و کاریدبدون داشتن استراتژی برند جایگاهی در بازار و یا در بین رقبای خود نخواهد داشت و محکوم به شکست است. استراتژی برند در واقع فرآیندی است که کمک میکند تا بااستفاده از اقدامات و یا تاکتیک های خاصی، هویت و اعتبار برند خود را به مخاطب بشناساند و از سایر رقبا خود را تفکیک کند.

استراتژی برند برنامه ای بلند مدت برای توسعه و پیشرفت و رسیدن به اهداف اصلی آن نام تجاری و یا برند است. برند در واقع چیزی فراتر از محصول، لوگو، وبسایت و یا نام شرکت و سازمان است.

داشتن استراتژی برند کمک میکند تا نام کسب و کار به خوبی معرفی شود و مخاطب چاره ای جز انتخاب آن برند درنهایت نداشته باشد. اجرای صحیح استراتژی‌های برند ارزش ویژه‌ای به کسب و کار بخشیده و آن را به یک نام ماندگار تبدیل خواهد کرد که ارزش و معنایی فراتر از یک نام خواهد داشت.

.

هدف استراتژی برند چیست؟

مخاطب برای انتخاب نیاز دارد تا بشناسد. خدمت یا محصول هر چه که باشد باید به او معرفی شود باید به او گفته شود که چه چیزی شما را از سایرین متمایز میکند.
استراتژی برند یک هدف بلند مدت برای ماندن همیشگی در ذهن مخاطب است و کمک میکند تا موفقیت کسب و کار تضمین شود. اندازه گیری میزان موفقیت و تاثیرگذاری استراتژی‌های برند کار ساده‌ای نیست زیرا تکنیک ها در این زمینه عناصر ناملموس و نامشهودی هستند که به راحتی قابل شناسایی نیستند.

فاکتورهای خاصی میزان کارآمد بودن استراتژی‌ها را مشخص میکنند. پاسخ به این سوالات که:

  • برند شما کدام نیاز مخاطب را برآورده می‌سازد؟
  • چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌سازد؟
  • چرا مصرف کنندگان باید شما را انتخاب کند؟

این سوالات و پاسخ های اساسی به آن کمک میکند در مدت زمانی کوتاه شاهد تاثیرات مثبت و چشمگیری در کسب و کار خود باشید..

.

اجزاء حیاتی تدوین یک استراتژی کارساز

با توجه به اهمیت پیاده سازی استراتژي برند، هر کسب و کار نیاز به تدوین استراتژی خاص خود را دارد. مهمترین اصولی که باید برای تدوین و تعیین استراتژی در نظر داشت عبارتند از:

  • هدف برند
  • ارزش برند
  • شناسایی مخاطبان هدف
  • تحلیل بازار
  • درک سفر مصرف کننده
  • ایجاد پیام مناسب
  • هدف برند

اولین و مهمترین عنصر در تدوین استراتژی، تعیین هدف برند است.اینکه چرا اقدام به راه اندازی این یک کسب و کار کرده‌اید و قصد دارید به چه هدفی دست پیدا کنید. کسب درآمد یکی از اهداف برندها است اما اگر هدف از کسب وکار فقط کسب درآمد باشد حتی اگر در کوتاه مدت موفقیت حاصل شود، در بلند مدت از رقبا جا خواهید ماند.

.

ارزش برند

جایگاه برند و نحوه ادراک مخاطب از جایگاه کسب و کار شما در بازار یکی از مهمترین عناصر استراتژی برند است. ارزش برند، هویت برند و جایگاه کسب و کار به مخاطب، مشتری، رقبا و حتی تامین کنندگان مشخص می‌کند. برای تعیین این ارزش باید در همان ابتدا، بایدها و نبایدها را برای کسب و کار خود تعریف کنید و به آن پایبند باشید..

.

شناسایی مخاطبان هدف

یکی از مهمترین اصول در تدوین و تعیین استراتژی برند، شناخت مختطبان هدف است. در واقع، این مخاطب و مشتری است که شما باید مشکلات و نیازهای واقعی او را کشف و درک کرده و در صدد رفع آن بر بیایید.

.

تحلیل بازار

هر کسب و کار برای ورود و حضور موفقیت آمیز باید بتواند به خوبی بازار خود را تحلیل کند. این تحیلی عبارت است از میزان حضور رقبا و دلیل موفقیت آنها، شناخت کمبودها، استفاده از فرصتها و عواملی که با رصد دقیق آنها میتوان به خوبی بازار را در دست گرفت.

آنالیز بازار کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت رقبای خود را شناسایی کرده و با سیاست‌های آنان در کسب و کار آشنا شوید. بدین ترتیب می‌توانید با نشانه گرفتن نقاط ضعف رقبا و پر کردن شکاف‌های بازار، نام تجاری خود را برجسته سازید و محصولات و خدمات خود را متناسب با نیاز بازار رقابتی و تقاضای مصرف کنندگان ارائه دهید.

.

درک سفر مصرف کننده

سفر مصرف کننده یعنی یک نقشه راه که نحوه ارتباط یک مصرف کننده با برند را از اول تا آخر در هر لحظه نشان میدهد. این عنصر کمک میکند. این ممکن است”بدون اتصال” یا “با اتصال دایمی و وفاداری” همراه شود. تعامل در شبکه های اجتماعی، علاقه به محصول در این حوزه بررسی می‌شوند. تصویری که برند شما در ذهن مخاطب حک می کند باید در تمام کانال‌هایی که حاوی فعالیت‌های بازاریابی دیجیتالی شما است، یکپارچه باشد. با یکپارچه نگه داشتن برندتان، پیام شما می تواند ارتباط عاطفی قوی با مشتریان برقرار کند که آنها را به سمت برند و شرکت برمی گرداند.

.

ایجاد پیام مناسب

برای موفقیت در ایجاد انگیزه برای مصرف کنندگان، باید نوعی پیام ایجاد شود تا احساسات و عمل را برانگیزاند. یک داستان خوب فراموش نمیشود و در ذهن مخاطب تا مدتهای زیادی باقی خواهد ماند. استفاده از تگ لاین میتواند به راحتی این ماندگاری را ایجاد کند.

تگ لاین جزئی از هویت بصری برند بوده و جمله‌ یا عبارتی ماندگار است. بسیاری از افراد تگ لاین را با شعار اشتباه می‌گیرند در صورتی که تگ لاین یک عبارت یا جمله کوتاه است که کسب و کار شما را معرفی می‌کند اما شعار معمولا توصیف کننده محصول است و پس از مدتی فراموش می‌شود.

اگر این پست مفید بود، آن را به اشتراک بگذارید
لینک کوتاه:
http://goman.ir/?p=2899

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *